سامانه مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور با  توجه به برنامه ریزی های دولت محترم تدبیر و امید در خصوص بهبود محیط کسب وکار و نیل به چارچوب های اقتصادی پایدار بر مبنای اصول اقتصاد مقاومتی، مرکز ملی پایش محیط کسب و کار کشور به آدرس اینترنتی ذیل راه اندازی گردید:


سامانه دادور چیست؟


سامانه‌ی دادور در کنار سامانه‌ی سام در قالب یک سامانه‌ی یکپارچه به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه خواهد داد تا بتواند مسئولیت‌های قانونی خود در زمینه‌ی نظارت عالیه بر فرایندهای صدور مجوز در دستگاه‌های اجرایی کشور را انجام دهد، اطلاعات لازم را در مورد مجوزهای صادره و فرایند صدور آن‌ها در اختیار مردم قرار دهد و ضمن اطلاع‌رسانی در مورد روند پیشرفت دریافت مجوزهای درخواستی به متقاضیان صدور مجوز، شکایت‌های مردمی را در زمینه‌ی مشکلات و مسائل موجود در فرایند صدور مجوز دریافت کند. بدین ترتیب وزارت امور اقتصادی و دارایی خواهد توانست با کمک به روان‌سازی و بهبود کیفی و کمی فرایندهای صدور مجوز در کشور ضمن انجام تکالیف قانونی خود به بهبود وضعیت محیط کسب‌وکار در کشور و از آن جا رشد و توسعه‌ی اقتصادی کشور کمک شایانی نماید. سامانه‌ی نظارت و شکایات صدور مجوزهای کسب‌وکار (دادور) از یک سو امکان شکایت و پی‌گیری فرایندهای صدور مجوز را به عموم مردم و کسب‌وکارهای متقاضی دریافت مجوزهای کسب‌وکار از طریق سامانه‌ی تحت وب و نرم‌افزار ویژه‌ی گوشی‌های هوشمند ارائه می‌کند و از سوی دیگر، از طریق داشبورد آن برای مدیران ارشد و نهادهای نظارتی در حوزه‌ی حاکمیت امکان دریافت شکایات و بازخوردهای مردمی در مورد وضعیت فرایند صدور مجوزهای کسب‌وکار به‌منظور رسیدگی و پاسخ‌گویی به مشکلات مردم در این زمینه را فراهم می‌آورد. شایان ذکر است سامانه دادور قابل ارایه از طریق شبکه اینترنت با داشبوردهایی برای«مرکز ملی رقابت»، «استانداران» و «بالاترین مقام دستگاه های اجرایی مرتبط با صدور مجوز» راه اندازی شده است.

سام چیست؟


سامانه‌ی سام به‌عنوان بخشی از پنجره‌ی واحد کسب‌وکار کشور در حوزه‌ی صدور مجوزهای کسب‌وکار، یک سیستم اطلاعاتی تحت وب و قابل دسترسی در هر زمان و هر مکان است که فناوری اطلاعات و ارتباطات را به عنوان عامل "توانمندساز" به‌کار می‌گیرد تا دبیرخانه‌ی هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار از طریق این سامانه‌ بتواند به ایفای وظایف قانونی خود در زمینه‌ی نظارت بر زمان‌بندی و وضعیت فرایند صدور مجوزهای کسب‌وکار توسط دستگاه‌های اجرایی بپردازد و ضمن اطلاع‌رسانی به متقاضیان دریافت مجوزها، در صورت بروز مشکل در فرایند صدور مجوز، در مدت زمان تعیین شده توسط قانون اقدامات لازم را برای رفع مشکلات موجود بر سر راه صدور مجوزهای کسب‌وکار انجام دهد. فعالیت‌ها، عملیات و مشخصات کارکردی سامانه سام نشان‌دهنده نحوه اجرا عملیات توسط سامانه و تعامل با کاربران می‌باشد.

سامانه نما چیست؟


از جمله سایر اقدامات ستاد هماهنگی توسعه پنجره‌های واحد، انتشار نسخه اول از نقشه ملی استعلامات مجوزهای کشور به عنوان اولین بانک اطلاعاتی مدون در این زمینه به دو صورت الکترونیکی و کاغذی بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد استعلامات مرتبط با صدور مجوزها، از موانع جدی سرعت بخشیدن به فرآیند صدور مجوزها و کاهش هزینه‌های صدور یک مجوز می‌باشد. بر اساس اطلاعات بدست آمده از بانک اطلاعاتی مذکور، دستگاه‌هایی که نقش عمده‌ای در ارسال و پاسخ به استعلامات مرتبط با مجوزها دارند مشخص شده است. این بانک اطلاعاتی نقشه راه کاملی برای اولویت‌بندی توسعه دولت الکترونیک در راستای کمک به بهبود محیط کسب و کار و کاهش بروکراسی اداری است. لازم به ذکر است که این نقشه هر 6 ماه بروزرسانی می‌شود که در بروزرسانی آن میزان پیشرفت و اهتمام دستگاه‌های اجرایی در کاهش زمان و مدارک غیرضروری و الکترونیکی نمودن خدمات پایش می‌شود.

مرکز فوریت‌های محیط کسب و کار کشور


کاهش زمان و تسهیل در انجام فعالیت‌های مرتبط با اخذ مجوز مورد نیاز فعالان اقتصادی از دستگاه‌های اجرایی متولی، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که ضمن افزایش رونق در محیط‌های کسب وکار، موجب ایجاد اشتغال و افزایش ارزش افزوده مورد نظر خواهد شد. فعالان اقتصادی چنانچه قادر باشند مراحل و گام‌های اخذ مجوز را در محیطی شفاف، عادلانه و پاسخگو و در کوتاه ترین زمان ممکن طی نمایند، ضمن اعتماد به حاکمیت، منابع در اختیار را در معادله‌ای برد ـ برد هزینه نموده و محاسن حاصل از آن را بین خود و جامعه به اشتراک خواهند گذاشت. با قبول الزام، اهمیت و ضرورت تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کار و ارایه خدمات مناسب به بخش خصوصی، در نظر است مرکز فوریت های محیط کسب و کار، ارایه مشاوره‌های تخصصی، آموزش‌های کاربردی و پاسخ‌های صریح، به موقع و راهگشا از طریق سامانه‌ای یکپارچه، زمینه های بهبود محیط کسب و کار و تسهیل امور برای فعالان اقتصادی را فراهم خواهد آورد.

 
امتیاز دهی